"Ανάμεσα στις επιθυμίες και στις ηδονές, υπάρχουν κάποιες παράνομες.Σε μερικούς περιστέλλονται από τους νόμους και από άλλες καλύτερες επιθυμίες, με την επικουρία του λογικού.Έτσι, ή φεύγουν εντελώς ή όσες μένουν είναι λίγες και αδύνατες. Σε άλλους όμως είναι δυνατότερες και περισσότερες..."
Πλάτωνος Πολιτεία

Σάββατο, 1 Μαΐου 2010

Όσο πιο βελτιωμένο είναι το εκπαιδευτικό σύστημα,τόσο πιο ικανούς πολίτες θα έχει η κοινωνία αύριο!


  Όλες οι σχολικές υποχρεώσεις μας είναι μια
"κληρονομιά", η οποία μεταφέρεται από γενιά σε γενιά,από το εκπαιδευτικό σύστημα,το οποίο μας προκαλεί να συσσωρεύσουμε τόνους άχρηστων πληροφοριών με χρησιμοθηρικό,τεχνοκρατικό χαρακτήρα που εξυπηρετούν κυρίως τα συμφέροντα των κατόχων της εξουσίας.Η ουσία είναι ότι οι απόφοιτοι Πανεπιστημίων,ΤΕΙ,ΑΕΙ κ.τ.λ, "βγαίνουν" στην αγορά εργασίας ως ανειδίκευτοι εργάτες.Ξοδεύουμε τόσο χρόνο,τόσες ώρες για να αποστηθίσουμε χιλιάδες πληροφορίες, τις οποίες, πιθανότατα,δεν θα χρησιμοποιήσουμε ποτέ μελλοντικά.Βρισκόμαστε σήμερα λοιπόν,σε ένα σημείο που δεν μπορούμε να αναπτύξουμε την προσωπικότητά μας στο θεσμό του σχολείου.Όλα φαντάζουν μηχανικά και αυτονόητα.Οι μαθητές έχουν δικαιώματα τα οποία θα έπρεπε να γνωρίζουν.





          Το σύνταγμα ορίζει πως όλοι οι μαθητές έχουν το δικαίωμα δωρεάν παιδείας.Πού έχει χαθεί όμως το δικαίωμα αυτό;Σήμερα οι γονείς των μαθητών πληρώνουν για βιβλία ξένων γλωσσών στα σχολεία(Αγγλικά,Γαλλικά,Γερμανικά).Ταυτόχρονα,στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα,το οποίο είχε αξιολογηθεί στην τελευταία μέτρηση στην 25η θέση το 2000 κι έχει πέσει στην 28η από τις 30 υπό εξέταση χώρες του ΟΑΣΑ το 2006 ,ο τρόπος διδασκαλίας μάλλον δεν αποδίδει κι έτσι θεωρείται αυτονόητο ότι οι μαθητές κυρίως της Β'και Γ'Λυκείου να παρακολουθούν ιδιαίτερα μαθήματα, για τα οποία οι γονείς πληρώνουν αδρά.Πρέπει να δοθεί κάποια λύση.
Μια πρόταση,είναι η βελτίωση του τρόπου διδασκαλίας στις σχολικές αίθουσες,με τρόπους που θα αυξήσουν την προσοχή του μαθητή στο μάθημα,όπως πρακτικές εφαρμογές της θεωρίας,λιγότερη μελέτη για το σπίτι,συζητήσεις μαθητών-καθηγητών σχετικά με το μάθημα και γενικότερα κατάργηση της απλής,τυπικής παράδοσης σελίδων που πρέπει ο μαθητής να αποστηθίσει.



Oι μαθητές έχουν ακόμη δικαίωμα στην ποιότητα σπουδών αλλά και στην υγιεινή και στην ασφάλεια.Πιο συγκεκριμένα,εκτός από δωρέαν εκπαίδευση, που πρέπει να τους παρέχεται,πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες σχολικές εγκαταστάσεις,να διορίζεται έγκαιρα επαρκής αριθμός εκπαιδευτικών και να παρέχονται σχολικά βοηθήματα.Επίσης πρέπει τα μαθήματα να διεξάγονται, όπως ορίζεται από το Υπουργείο Παιδείας.Οι σχολικοί χώροι πρέπει να παρέχουν ασφάλεια και να πληρούν τους όρους υγιεινής,δηλαδή να καθαρίζονται τακτικά, ώστε να αποτέπονται τυχόν επιπτώσεις στην υγεία των μαθητών.Το πρόβλημα σήμερα είναι πως υπάρχουν πολλές ελλείψεις τέτοιου είδους.Τα περισσότερα σχολεία δεν έχουν κατάλληλες αίθουσες διδασκαλίας(έλλειψη θρανίων,απουσία θέρμανσης το χειμώνα..).Αξίζει να σημειωθεί πως συνήθως δεν υπάρχουν εργαστήρια χημείας και φυσικής, αλλά και πως ο αριθμός ηλεκτρονικών υπολογιστών στις αίθουσες πληροφορικής είναι τις περισσότερες φορές ελλιπής.Ταυτόχρονα,στους προαύλιους χώρους,στις αίθουσες και στις τουαλέτες των σχολείων υπάρχουν σκουπίδια.Όλα αυτά τα αρνητικά φαινόμενα μπορούν να αποφευχθούν με την προϋπόθεση ότι το Υπουργείο Παιδείας θα λάβει μέτρα για τη διόρθωσή τους,αλλά και με την συνεργασία των διευθυντών και των εκπαιδευτικών, οι οποίοι πρέπει επίσης να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων.


Τέλος,αξίζει να τονιστεί ότι ο σεβασμός της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας, αλλά και η μη διάκριση μεταξύ των παιδιών είναι δικαιώματα, που δεν απολαμβάνουν σήμερα οι μαθητές στο βαθμό που το αξίζουν. Πιο συγκεκριμένα,η τιμωρία, όταν παραβιάζονται οι σχολικοί κανόνες, πρέπει να επιβάλλεται με τρόπο που να μην προσβάλλεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια- με παιδαγωγικά μέσα σωφρονισμού-και αποφεύγοντας το στιγματισμό και τη διαπόμπευση, καθώς επίσης κανένα παιδί δεν πρέπει να γίνεται αντικείμενο διάκρισης στο σχολείο,για το φύλο,τη φυλή,την εθνικότητα,την καταγωγή,τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις ή την κατάσταση της υγείας του.Δυστυχώς αυτά τα δικαιώματα του μαθητή τα αγνοούν οι περισσότεροι,αφού πολύ συχνά έχουμε παρατηρήσει ρατσιστική συμπεριφορά,ή χλευασμό μαθητών για την επιλογή των θρησκευτικών τους πιστεύω,την καταγωγή τους ακόμα και το χαρακτήρα ή την συμπεριφορά τους.Το σχολείο είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας.Το άτομο μαθαίνει την κοινωνικοποίηση,επηρεάζεται στη διάπλαση χαρακτήρα και εάν στιγματίζεται,αντιμετωπίζει αργότερα προβλήματα κοινωνικά αλλά και ψυχολογικά.Κατά τη γνώμη μου, πρέπει να διατηρούμε πάντοτε μια ουδέτερη στάση και να ασκούμε κριτική πρώτα στους εαυτούς μας και έπειτα στους άλλους.


Υπάρχουν πολλά που πρέπει να βελτιωθούν στα ελληνικά σχολεία του 2010. Κυρίως χρειάζεται να λαμβάνονται υπόψη τα δικαιώματα του κάθε παιδιού,διότι όσο πιο βελτιωμένο είναι το εκπαιδευτικό σύστημα,τόσο πιο ικανούς πολίτες θα έχει η κοινωνία αύριο.


Βιβλιογραφία:


* O χάρτης των δικαιωμάτων των μαθητών (http://stefanu.wordpress.com)

* Blog Φιλοσοφίας θεωρητικής (http://filosofiatheoritikis.blogspot.com/2010/03/blog-post_2025.html)



Εργασία της Δέσποινας Χάσκαρη, μαθήτριας της Β΄ θεωρητικής 2 , του 2ου ΓΕΛ Ελευθερίου-Κορδελιού, στα πλαίσια του μαθήματος «Αρχές Φιλοσοφίας».

Απρίλιος 2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου