"Ανάμεσα στις επιθυμίες και στις ηδονές, υπάρχουν κάποιες παράνομες.Σε μερικούς περιστέλλονται από τους νόμους και από άλλες καλύτερες επιθυμίες, με την επικουρία του λογικού.Έτσι, ή φεύγουν εντελώς ή όσες μένουν είναι λίγες και αδύνατες. Σε άλλους όμως είναι δυνατότερες και περισσότερες..."
Πλάτωνος Πολιτεία

Δευτέρα, 3 Μαΐου 2010

Ανθρώπινα δικαιώματα: Τι ζητούν οι μαθητές...

       Τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι «βασικά δικαιώματα και θεμελιώδεις ελευθερίες που δικαιούνται όλοι οι άνθρωποι». Περιλαμβάνουν αστικά και πολιτικά δικαιώματα, όπως το δικαίωμα στη ζωή και στην ελευθερία, στην ελευθερία σκέψης και έκφρασης, καθώς και στην ισότητα ενώπιον του νόμου. Στα ανθρώπινα δικαιώματα περιλαμβάνονται επίσης κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά δικαιώματα, όπως το δικαίωμα της συμμετοχής στον πολιτισμό, το δικαίωμα στην τροφή, στην εργασία και στην εκπαίδευση.
Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι στην αξιοπρέπεια και στα δικαιώματα. Είναι προικισμένοι με λογική και συνείδηση και οφείλουν να συμπεριφέρονται μεταξύ τους με πνεύμα αδελφοσύνης.
Τα παιδιά έχουν δικαιώματα, αλλά και ευθύνες. Πολλά παιδιά εργάζονται, φροντίζουν μέλη της οικογένειάς τους που έχουν ανάγκη και το μεγαλύτερο ποσοστό έχει εκπαιδευτικές ευθύνες. Όλοι πρέπει να σεβόμαστε τα δικαιώματα των συνανθρώπων μας΄ το ίδιο και τα παιδιά. Αν τα παιδιά μεγαλώσουν, γνωρίζοντας τα δικαιώματά τους και αυτά των συνανθρώπων τους, θα γνωρίζουν ταυτόχρονα και τις ευθύνες τους απέναντι στους άλλους. Δέσμευση απέναντι στα δικαιώματα του παιδιού δείχνει ότι οι ενήλικες σέβονται τα παιδιά και τα λαμβάνουν σοβαρά υπόψη.

     Οι μαθητές βάζουν τους καθηγητές «στα θρανία» και ζητούν: περισσότερη συζήτηση στην τάξη, σεβασμό στη προσωπικότητά τους και στα μαθητικά τους συμβούλια, χρήση των νέων τεχνολογιών στο μάθημα. Η αξιολόγησή τους να αφορά τις επιδόσεις τους και να μην επηρεάζεται από διάφορες παραμέτρους, όπως η καταγωγή τους και οι απόψεις τους. Να μην υπάρχει προκατάληψη απέναντί τους με κριτήρια, όπως η εμφάνιση και η ελεύθερη έκφραση της γνώμης τους.
Οι μαθητές απαιτούν ένα σχολείο σύγχρονο, δημόσιο και δωρεάν για όλους, που θα αναπτύσσει την κριτική σκέψη, θα δίνει σύγχρονες γνώσεις και εφόδια για όλους που διεκδικούν μόρφωση, για όλους τους μαθητές ,δίχως διακρίσεις Ζητούν βιβλία και προγράμματα σύγχρονα κατανοητά, δίχως ανούσιες λεπτομέρειες που δεν τους βοηθούν να αποκτήσουν κριτική σκέψη για τον κόσμο και τη ζωή. Θέλουν ένα σχολείο που να ολοκληρώνει τη μόρφωσή τους, χωρίς φροντιστήρια και άλλη εξωσχολική βοήθεια.
Τα βασικά μειονεκτήματα του σημερινού εκπαιδευτικού συστήματος είναι οι χαμηλές δαπάνες για την παιδεία, η έλλειψη εποικοδομητικών τρόπων αξιολόγησης, (για παράδειγμα οι καθηγητές να μην κρίνουν με βάση μόνο τα διαγωνίσματα αλλά και τις εργασίες και τις συζητήσεις μέσα στην τάξη), το χαμηλό επίπεδο δεξιοτήτων των παιδιών που οφείλεται στην κακή δομή του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και τα υψηλά ποσοστά πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου, που αφορά κυρίως κάποιες κοινωνικές ομάδες.



Σήμερα το σχολείο προκαλεί στους μαθητές πλήξη και κούραση ,ενώ ελάχιστοι δηλώνουν ότι νιώθουν ευχαρίστηση στο μάθημα. Το ελληνικό σχολείο δεν είναι ελκυστικό στα μάτια των παιδιών. Τα προβλήματα αυτά σύμφωνα με τους μαθητές εντοπίζονται κυρίως στη δομή και στο χαρακτήρα του συστήματος και κατά δεύτερον στους εκπαιδευτικούς. Επίσης, πιστεύουν ότι όσο μεγαλώνουν και περνούν από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και από εκεί στο Λύκειο, το σχολείο γίνεται όλο και πιο βαρετό και κουραστικό και δηλώνουν ότι δεν τους ικανοποιεί ο τρόπος διδασκαλίας.
Επιθυμούν, να ανοιχτεί το σχολείο στην κοινωνία με έναν τρόπο, που να γίνεται πόλος συσπειρώσεις για τους μαθητές, είτε με βιβλιοθήκες, είτε με δραστηριότητες, είτε με εκδρομές και σεμινάρια. Να λειτουργήσει σαν πυρήνας ουσιαστικής μάθησης για τους μαθητές και ταυτόχρονα να τους προσφέρει ψυχαγωγία. Να υπάρξει ένα σχολείο, όπου οι μαθητές να θέλουν να έρχονται, αλλά να μη θέλουν να φύγουν.


Τέλος, να τους δίνει την ευκαιρία να γίνουν καλύτεροι, να βελτιώνονται σε ό,τι θεωρούν αυτοί σημαντικό. Να δίνουν οι καθηγητές σημασία στις εργασίες τους και να αξιολογούν τουλάχιστον την προσπάθεια τους και το χρόνο που αφιέρωσαν . Να νιώθουν πως ό,τι κάνουν είναι αξιόλογο, ανώτερο από τις ικανότητές τους, ώστε να προσπαθήσουν την άλλη φορά περισσότερο, να νιώθουν πως προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο. Να δημιουργηθεί ένα σχολείο φιλικό στους μαθητές.


Εργασία της Σοφίας Νέδου, μαθήτριας της Β΄ θεωρητικής 2 , του 2ου ΓΕΛ Ελευθερίου-Κορδελιού, στα πλαίσια του μαθήματος «Αρχές Φιλοσοφίας».
Απρίλιος 2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου